Childe Hassam (uitgesproken "Hass'm", meestal genoemd bij zijn voornaam, uitgesproken als "Sjild") werd geboren in Dorchester, thans een voorstad van Boston. Hij was de zoon van een succesvol zakenman, met een grote collectie kunst en antiek. Hoewel velen Hassam vanwege zijn naam en donkere uiterlijk aanzagen voor een oosterling, stamde de familie af van zeventiende-eeuwse Engelse immigranten uit New England.

Op zijn zeventiende ging Hassam werken bij een uitgeverij en volgde daarnaast een studie in houtbewerking. Twee jaar later, in 1879, schakelde hij over op kunstschilderen, aanvankelijk vooral landschappen, veelal in waterverf. In 1882 ging hij werken als free-lance illustrator en illustreerde onder andere verhalen voor kinderen in Harper's Weekly. In de avonduren volgde hij verdere kunststudies. Gedurende de zomer van 1883 ging hij samen met collega-schilder Edmund H. Garrett voor een studiereis naar Europa en bezocht onder andere België en Nederland. Samen met Garrett en Frank Boggs zette hij in dat jaar zijn handtekening in het gastenboek van het Dordrechts Museum, waar hij de oude meesters bestudeerde.[1] In Engeland raakte hij onder de indruk van de aquarellen van William Turner. Terug in Boston sloot hij zich aan bij kringen rondom de schilder William Morris Hunt, die hem introduceerde in het werk van de schilders van de School van Barbizon en Jean-Baptiste-Camille Corot.

In 1884 huwde Hassam met Kathleen Maude ("Maud") Doane, uit een bevriende familie, die zijn leven lang zijn grote liefde zou blijven en veelvuldig als zijn model zou fungeren. Vanaf 1885 zou het moderne stadsleven een belangrijk thema in zijn werk worden. Steeds vaker schakelde hij ook over op het werken in olieverf.

Ships locked in IceCanal Scene HollandBackyard AntwerpBoston Twilight
© 2015 - 2019 TOP of ART Europe | sitemap | rss | webwinkel beginnen - powered by Mijnwebwinkel